
 

   

  

 
 

1 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

 

 
INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA 

IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

 

Author:  

Anton Kucherenko  
 

 

Information flows become an integral tool of political activity in the conditions of accelerated 

technologization. Those who feel, pick up, and implant narratives – control public opinion. 

Under such circumstances, the role of information manipulations grows. Despite the myriad 

of similar means, one of the forms is the so-called information-psychological operations 

(PSYOP). It is a relatively inexpensive means of creating a comfortable information climate. 

Playing with the interests of society allows shaping the attitudes of political elites, i.e., those 

layers involved in decision-making at the highest level.  

Recently, traditional communication channels have begun to lose their leading position in the 

information space. Instead, means that previously lacked significant authority or were 

outright rejected take the initiative. In particular, social networks, combined with the effective 

use of cyber tools, are gaining increasing popularity among states with a clear anti-Western 

orientation. One of the most effective information manipulators in the modern world is the 

Russian Federation. The extensive and flexible propaganda system has allowed Russia, at 

least in the media field, to build the image of a global state with no less than planetary 

ambitions. 

Information-psychological operations have various applications. Despite the inflation of 

narratives, PSYOPs allow both countering informational attacks since the media field is an 

extension of the global hybrid war front. Suppressing messages in the media has become an 

integral part of Russian propaganda in the context of the war in Ukraine since 2014. Even 

against the backdrop of all the nightmares of full-scale invasion, atrocities, and scandals, the 

Kremlin and its affiliated media manage to maintain popular support even in countries where 

Russia does not implement broad humanitarian or cultural-enlightenment programs. 

A crucial political-geographic segment of Russian propaganda activity is the region of the 

Global South. There are numerous reasons for the effectiveness of anti-Western narratives in 

this geopolitical space, but the majority boils down to transformative processes in the 

international relations system. The collective West is losing influence, and the vacuum is filled 

by opposing states or situational anti-Western alliances. 

 



 

 

2 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

The System of Russia’s Informational Propaganda: General Overview 

The flourishing of Russian destructive activity in the media is counted from 2014; it is 

precisely this year that marked the beginning of the hybrid confrontation between Russia and 

the collective West. Quite recently, this confrontation received a clear documentary 

formulation. At the end of March 2023, the Kremlin approved the "Concept of the Foreign 

Policy of the Russian Federation", which became a response to the Western sanctions policy 

for the full-scale invasion of Ukraine and the recognition of Russia as a "sharp threat" in the 

2022 U.S. National Defense Strategy1.  

"The Concept of Foreign Policy of the Russian Federation", on the other hand, gives separate 

attention to the disclosure of national interests of Russia, in particular, in the field of 

information security. One of the points (under number 5)2 indicates such a side of Kremlin's 

national concern: the development of a secure information environment, protecting Russian 

society from destructive information-psychological influence. In fact, this entails 

consolidating media fortifications against the penetration of Western informational content. 

This same point inevitably intersects with Russia's primary national interest, outlined in 

concept number 1: the protection of the constitutional system, sovereignty, independence, 

state and territorial integrity of the Russian Federation from destructive foreign influence3.  

The leading role of protection and advocacy of Russian interests in the realm of information 

policy is assigned to state media, the core of which is the International Information Agency 

"Russia Today". Founded media group based on the decree of the President of Russia dated 

December 9, 2013, regarding the reorganization of Russian media for increased efficiency4. 

On the basis of "Russia Today", several dozen diverse information platforms operate, but the 

greatest reach abroad has been achieved by the channel under the brand RT and the agency 

Sputnik, which have foreign representations and foreign branches. The mentioned platforms 

position themselves as independent media, but do not meet the criteria of such. Information 

about the sources and volumes of media group funding is still not available in open access, 

and behind seven locks, data on the hierarchy of leadership and higher levels of the managerial 

staff, except for the positions of the CEO (Dmitry Kiselyov) and the chief editor (Margarita 

Simonyan), remains hidden.  

Another side of the Russian propaganda system is foreign proxy sources and influencers 

abroad. Russian media willingly create situational long-term alliances. In particular, there is 

knowledge of a conditional 'Russian-Bolivarian' alliance between the Venezuelan channel 

Telesur and the Spanish-language branch of RT (Actualidad RT), as well as cooperation with 

 
1 National defense strategy of the United States of America 2022  
2 The concept of the foreign policy of the Russian Federation (approved by the President of the Russian Federation V.V. Putin on 
March 31, 2023).  
3 Look previous 
4 The decree of the President of Russia "On certain measures regarding the improvement of the efficiency of the activities of state 
mass media" on December 9, 2013. 
 

https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/3202438/dod-releases-national-defense-strategy-missile-defense-nuclear-posture-reviews/
https://www.mid.ru/ru/detail-material-page/1860586/
https://www.mid.ru/ru/detail-material-page/1860586/
https://www.prlib.ru/item/468309


 

   

  

 
 

3 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) or the Chinese CCTV. Platforms in critical 

moments (elections, popular uprisings, military coups) unite efforts for the collective 

promotion of anti-Western narratives abroad: they exchange informational content, launch 

attacks against unfavorable figures or national politicians, and instigate collective surges of 

bot accounts on social networks. 

The formation of a pool of influencers abroad has a close connection with Russian law 

enforcement agencies and intelligence. Some contacts with pro-Russian individuals date back 

to the times of the Soviet Union. Influencers can be well-known political and public figures, 

journalists, activists, and business representatives. The coordination of certain segments of 

Russian influencers abroad is carried out by pro-Kremlin Russian and foreign intellectuals 

who have significant popularity in anti-Western circles (Aleksandr Dugin, Luc Michel, Kemi 

Seba, Nathalie Yamb, and others). Sometimes these ideologue-connections form complete 

networks of anti-Western and pro-Russian disinformation under the patronage of special 

services or Kremlin-affiliated oligarchs. Despite the focus primarily on informational means, 

these networks are also involved in the process of recruiting Russian mercenaries (Vladimir 

Shkunov in Cuba). Under the banner of well-known Russian intellectuals, analytical centers 

are opened, which do not differ in any way from institutions of ideological indoctrination. 

Broad engagement of voices abroad is also facilitated by massive educational programs for 

foreigners, deployed as early as the Soviet years for students of "people's democracy" 

countries (former socialist bloc). In addition to technical specialists, the USSR provided 

quotas for training foreigners in military academies, which allowed establishing contacts even 

with leading military cliques abroad (President of Angola João Lourenço).  

At the level of the mentioned means of information policy, Russia also succeeds in 

cyberactivity. Russian technological companies in the field of computer technologies, such 

as Yandex or Kaspersky Lab (in 2022, it entered the Expert Council under the government of 

the Russian Federation, allowing Kaspersky Lab to become part of the Russian information 

security network), occupy an important place. The mentioned technological giants suffered 

significantly from Western sanctions policy against Russia, which intensified in 2022. 

Companies lost a considerable market share in the European Union and the United States but 

redirected their main activity to so-called friendly countries, particularly within the Global 

South. 

At the same time, Russia fully utilizes internet opportunities for promoting its own 

disinformation and propaganda. Popular social networks such as Meta, X, Telegram, 

WhatsApp, and others play an important role in this area. In Telegram, a whole network of 

channels on African and Middle Eastern themes operates, the connection of which is revealed 

in similar narratives, mutual promotion, and names that are altered titles of well-known 

movies and books – "Over the Abyss in Sudan", " Fear and Loathing in Bamako", "Turkish 

Gambit", "Sink to the Bottom in Bangui", and so on. In regions where the internet penetration 



 

 

4 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

rate is low, Russia tries to establish control over radio stations (Radio Lengo Sengo in the 

CAR, financed by the company Lobaye Invest, associated with Prigozhin). 

A special role is played by private disinformation groups. This cohort includes well-known 

pro-Kremlin oligarchs and media magnates (such as Konstantin Malofeev through the media 

group "Tsargrad TV") as well as non-systemic elements of Russian politics (Yevgeny 

Prigozhin). Under the auspices of these groups, analytical centers are created, which, in form, 

do not differ from classical think tanks but, upon closer examination, exhibit a clear anti-

Western bias in publications and research. Examples include Konstantin Malofeev’s 

"Katechon" or Prigozhin's "AFRIC" (which provided political consulting services to African 

leaders or directly intervened in elections, as in Madagascar). The structures of the former 

head of the PMC Wagner are also known for launching a notorious Internet Research Agency 

with numerous networks of trolls. In addition to destructive activities in the media, Yevgeny 

Prigozhin's companies focused on producing popular propaganda, especially films ("Granite" 

– about the involvement of PMC Wagner mercenaries in the failed suppression of Islamists 

in Cabo Delgado Province, Mozambique; "Tourist" – about the activities of Russian militants 

and instructors in the CAR), as well as a series of anti-Western cartoons (caricatures of French 

military personnel participating in the counter-terrorism operations "Serval" and "Barkhane" 

(2013-2022)).  

A serious tool for the success of Russian propaganda abroad is official political structures of 

authorities, starting with the president (who is generally portrayed by propaganda as a central 

figure in the contemporary world's anti-Western movement), the government (Russia's 

Ministry of Defense sponsored the filming of "Heaven" about the participation of Russian 

Aerospace Forces in the civil war in Syria), embassies, and religious institutions (primarily 

the Russian Orthodox Church). 

The peculiarity of the diplomatic corps of the Russian Federation is its professionalism – the 

vast majority of heads of diplomatic institutions are career diplomats who speak the local 

languages of the host country, always having a close relationship with local media. On the 

other hand, diplomats have close ties with Russian special services and law enforcement 

agencies, which also represent strategic groups of Russian business and the national economy 

(Igor Sechin, formerly the shadow leader of the Kremlin's power structures and the current 

president of the oil and gas company Rosneft; Sergey Ivanov Jr. – ALROSA). 

The Russian Orthodox Church, in turn, operates not only in the near abroad of Russia and the 

former Soviet bloc. This can be seen in the activities of the Russian Orthodox Church in the 

Central African Republic (entire Christian parishes come under the jurisdiction of the Russian 

Orthodox Church, local priests consecrate Wagner PMC militants) and Madagascar (under 

the auspices of the Russian Orthodox Church, Orthodox prayer books began to be published 

in Malagasy). However, currently, Russian church expansion in Africa has slowed down. In 

early October 2023, the exarch of the Russian Orthodox Church on the continent, 



 

   

  

 
 

5 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

Metropolitan Leonid, was dismissed from his position. Most likely, within the purges of 

Prigozhin's associates after his death and the struggle for control over his business empire, 

this will become the leitmotif of the upcoming "post-Prigozhin" period of Russian presence 

in Africa. 

 

Global South, Russia, and Information-Psychological Operations (PSYOP): 

Features, Approaches, Goals 

Information-Psychological Operations (PSYOPS) are coordinated measures of 

comprehensive influence on the human psyche through means of information pressure. 

Important features include who, when, and under what conditions becomes a victim of 

information-psychological operations. PSYOPS aims to change the moods of specific human 

populations to control them or situationally disrupt societal tone, which can lead to public 

disturbances, seed panic moods, or shift attention focus. PSYOPS engineers must understand 

the target audience for their destructive operation. It is crucial to identify what specific 

populations want, what they fear, whom they hate, and whom they trust. PSYOPS often 

interacts with deep human intuitive fears to make a specific disinformation narrative trigger 

reflexively. The main goal of PSYOPS is to quickly transition between the perception of 

misinformation and its internalization. If an PSYOPS product starts raising many questions 

and doubts in the audience, it is unsuccessful. 

The Russian strategy of destructive propaganda and information-psychological operations is 

called "The firehose of falsehood"5. The key features of it are the following: 1 – 

multichannelity; 2 – speed, repeatability, streamability; 3 – ignoring objective reality and 

facts; 4 – impartiality towards sequence; 5 – adaptability to the environment. 

Multichannelity is represented in the quantity and variety of sources that disseminate 

misinformation. The more often a certain narrative emerges in the mass media, the more 

chances someone will buy into it. It's also important that the sources spreading misinformation 

provide diverse arguments that, nevertheless, lead to the same conclusion. Under such 

conditions, victims of information-psychological operations (PSYOPS) have the impression 

that they independently gathered positions from various sources and formed their own logical 

conclusion based on this. In turn, the diversity of sources allows PSYOPS engineers to clutter 

the information space with various false assumptions and versions. This stream suppresses 

real facts under a pile of misinformation. Something similar to what Russian media tried to 

do regarding the tragedy of flight "MH-17", which pro-Russian militants shot down in July 

2014. 

 
5 The Russian "Firehose of Falsehood" Propaganda Model 
 

https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html


 

 

6 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

In the technique of spreading misinformation, the timing of publications is important because 

the first information message is perceived best, even if it is a lie. Russian resources are not 

constrained by the need to verify information, so it is natural that their passages will start 

cluttering the media space earlier. Russian propaganda benefits from the fact that its resources 

appear like entirely ordinary media outlets. At first glance at the design of an information 

website or channel, it creates the impression of authoritative media. RT to a lesser extent, but 

Sputnik often interviews well-known current politicians, which only adds weight to it at the 

superficial acquaintance stage. 

Adaptability to the environment is an important characteristic of an information-

psychological operation, as it's impossible to effectively spread narratives that won't resonate 

with an unprepared audience's consciousness. This is what makes Russian media so popular 

in the Global South space, especially in its most anti-Western segments. Russian sources of 

misinformation employ hybrid methods, combining official media platforms, bot farms, 

social media armament, and cyber espionage. 

It's important to understand that the Global South, in its entirety, is not an anti-Western format 

of cooperation, as some countries within this club have fairly close relations with the USA, 

the European Union, and Japan. And such countries exist in each of the four subregions of 

the Global South: Africa, Latin America, Asia, and Oceania. Therefore, the Global South is 

more of a non-Western project, which can equally be termed non-Eastern. Furthermore, the 

bipolar view of the world inherited from the past is outdated for the 21st century. The modern 

geopolitical map is colored in different shades, sometimes with unclear boundaries. 

However, even in such conditions, there are segments of the regional space where the 

dominance of certain states is unquestionably perceived. Russia's foreign policy has allowed 

it to increase its popularity in anti-Western countries of the Global South through means of 

information pressure, which, along with economic ties and the export of hybrid power, help 

secure necessary influence. From region to region, differences in approaches to Russia's 

information policy are observed, indicating flexibility inherent in the propaganda model, as 

well as the fact that various structures conducted specialized regional information work: 

private, state-owned, and in some cases, a comprehensive format. 

At the core of Russia's foreign policy activity lie national interests, which can be broadly 

understood. However, looking more narrowly, all the Kremlin's activities are aimed at 

strengthening political and economic sovereignty while eliminating those considered a threat 

to Russia. This leads to rather aggressive methods in conducting information policy, both with 

smaller neighbors and powerful global players. 

  



 

   

  

 
 

7 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

The African Context of Russia's Information-Psychological Operations 

An indicator of Russia's influence in African countries is the reaction of the continental 

community to the full-scale Russian aggression against Ukraine in February 2022. According 

to the results of the UN resolution vote on March 2, 2022, demanding the immediate 

withdrawal of Russian troops from Ukrainian territory, out of the 35 abstaining countries, 17 

were African. Among the five that voted against, one was African – Eritrea. Therefore, it can 

be concluded that African countries formed the backbone of the opposition to the UN 

resolution against Russia, although they remained in the minority. Russia's calling card on the 

continent was the "Russia-Africa" forum held in 2019 and 2023. 

Russia's positions in Africa were particularly strong during the Cold War, but with the 

collapse of the USSR, cooperation levels significantly declined. Things began to improve in 

the late '90s to the early 2000s when Moscow increasingly entered the regional arms trade 

market and revived collaboration on various industrial projects on the continent. 

The goals of Russia's penetration into Africa are:  

1 – avoiding isolation and easing sanctions pressure;  

2 – replacing the positions of Western countries, which are already losing influence on the 

continent (primarily France);  

3 – gaining access to strategic ports, communication lines, and smuggling routes;  

4 – securing lucrative contracts in the extraction of natural resources. 

The scale of Russian influence on Africa's information space is enormous. According to the 

"African Center for Strategic Studies" estimates, between 2014 and 2022, African countries 

experienced 23 significant disinformation campaigns, with 16 of them being linked to 

Russia6.  

Instead, since 2019, Russian cyber specialists have intervened in elections in at least eight 

African countries7. Among them were Cameroon, the Central African Republic, the 

Democratic Republic of the Congo, Madagascar, and Libya. 

Means of penetration:  

1 – informational (official media, such as "RT" and "Sputnik"; unofficial – troll factories and 

bot farms; support for local authoritative voices and media);  

 
6 Mapping disinformation in Africa. African center for strategic studies 
7 Security, Soft Power and Regime Support: Spheres of Russian Influence in Africa. Tony Blair Institute for global change 
 

https://africacenter.org/spotlight/mapping-disinformation-in-africa/
https://www.institute.global/insights/geopolitics-and-security/security-soft-power-and-regime-support-spheres-russian-influence-africa


 

 

8 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

2 – economically oriented (private companies involved in natural resource extraction: CAR – 

"Lobaye Invest", Sudan – "Meroe Gold", Mozambique and Libya – "Rosneft", DRC, Angola, 

and Zimbabwe – "ALROSA", Guinea – "RUSAL"; 

 3 – combined (a combination of methods of informational influence, economic orientation, 

and the use of force – various structures of Yevgeny Prigozhin). 

The role of authoritative anti-Western voices in Africa is very high, as some figures, whom 

Russia managed to attract to its side, are considered somewhat messianic. Primarily, Kemi 

Seba – a black nationalist, a migrant from Benin who grew up in France and is now engaged 

in pro-African civilizational proselytism from harsh anti-French positions. Natalie Yamb – 

an activist of Cameroonian origin, born in Switzerland, opposes France's activities in Africa. 

Chris Yapi – an activist and media personality from Ivory Coast, denied the massacre in 

Bucha. Justin Tagouh – Ivorian who runs the pro-Russian channel "Afrique Média". Seth 

Viredu – a Ghanaian, head of a local pro-Russian troll factory, played a priest in the 

propaganda film "The Tourist"; Muhammadu Buhari – former president of Nigeria, who 

claimed that Western weapons from Ukraine end up in Africa.  

The penetration of Russia into the Central African Republic in 2017, under the UN sanctions, 

which lifted the embargo on the export of light weapons from Russia and allowed sending up 

to 175 instructors to prepare the armed forces of the CAR to resist Muslim rebels from the 

Seleka group, became significant for Russia. These instructors, dubbed "tourists" in the 

media, were mostly mercenaries from the PMC Wagner, who had previously shown 

themselves during the civil war in Syria on the side of pro-Assad forces and on the side of 

Russian forces in eastern Ukraine. The intervention of Russian mercenaries in the CAR turned 

out to be generally successful, so after the relative stabilization of the country, structures of 

Yevgeny Prigozhin began to implement civil initiatives aimed at improving Russia's image. 

In the CAR, representatives of the Russian Orthodox Church entered, propagandists also shot 

the film "The Tourist", and for the first time in a long time, the country held a beauty contest, 

where a speech was delivered by Valery Zakharov (advisor to CAR President Faustin-

Archange Touadéra on national security and Prigozhin's creature).  

On the crest of the Wagnerians' success in the CAR, mercenaries decided to apply them also 

in other regions of Africa. The places of the next deployment were chosen to be Mozambique 

and Libya – both interventions generally did not have military success. In Mozambique, 

where an Islamist uprising broke out, Wagnerians suffered losses and retreated, although their 

main goal was to alienate insurgents from oil-rich regions. Despite the failure, the 

involvement of Wagnerians in suppressing the uprising was turned into a myth. As a result, 

in 2021, the film "Granite" was released worldwide. 



 

   

  

 
 

9 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

The popularity of Russian mass media sources will facilitate the processes of Africa's 

technologization. In 2009, only 9 million users on the continent had uninterrupted access to 

the Internet, while in 2019, there were already over 522 million8.  

Russia actively develops cooperation with African media resources; the broadcasts of "RT" 

cover more than half of the African continent's airwaves. Sometimes Russia provides 

technological tools to friendly countries for conducting journalistic reports and inclusions; 

this practice was observed in Eritrea. 

The main narratives of Russian propaganda in Africa are: 

1. All of Africa's troubles stem from former metropolises. 

2. Russia fights terrorists, while former metropolises cooperate with them. 

3. NATO places biolabs in African countries. 

4. Western humanitarian aid causes serious health problems. 

5. Grain from Ukraine under the grain initiative ignores the impoverished countries of 

Africa. 

Russia's information-psychological operations in Africa can be conditionally divided into 

anti-French, anti-Western, and pro-Russian, sometimes blurring the lines between them. To 

consider specific situations, let's take: Russian political technologists' interference in the 

elections in Madagascar in 2018; an anti-French campaign in the media against the 

"Barkhane" operation; a campaign against Western vaccines supplied to Africa during the 

coronavirus pandemic; misinformation about the coup in the Republic of Congo during the 

UN General Assembly summit in September 2023. 

The elections in Madagascar interested Russia primarily for economic reasons. Political 

technologists associated with the AFRIC analytical center, which is linked to Yevgeny 

Prigozhin, sought the election of a pro-Russian president with whom it would be easier to 

negotiate the extraction of chromium ore. Russian specialists tried to play on anti-French 

sentiments, sponsoring rallies in front of the French embassy in Antananarivo. They even 

involved Kemi Seba, who delivered a speech against French influence in the country. 

However, closer to the elections, political technologists withdrew their support and decided, 

at the last moment when the election results were already evident, to support Andry Rajoelina, 

who was elected president. 

The activity of Russian political technologists demonstrated that Russia poorly understood 

the electoral sentiments of Malagasy society, leading to a failure in this election campaign. 

 
8 Limonier and Laruelle, Russia’s African Toolkit 
 



 

 

10 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

Nevertheless, this was the first such operation by Russia openly supporting its candidate in 

African elections, and examining this case is crucial, as Russia may adjust its unsuccessful 

approaches in other countries on the continent, especially with the upcoming elections in the 

Democratic Republic of the Congo in December 2023. 

The Russian campaign against the anti-terrorist operation "Barkhane". Anti-terrorism 

measures under the auspices of France in West Africa (primarily in Mali) have repeatedly 

faced condemnation in local societies. France has been accused of conspiring with Islamist 

terrorists, against whom they were supposed to fight. These sentiments were spread by 

Russian propaganda as well. The campaign unfolded not on the streets, as in the case of 

Madagascar, but on pro-Russian TV channels in the region and on social media. The Ivorian 

channel "Afrique Média" circulated a video depicting a captured Wagner PMC fighter in the 

hands of terrorists from Mali, with US and French flags in the background, sending a clear 

signal to viewers about the sources of financing terrorist groups in West Africa. The video 

was shared by about 23 pro-Russian accounts on the "Meta" network, reaching 1.8 million 

users. 

In social media, French military personnel were depicted as snakes, rats, and zombies9, which 

attempted to seize Mali and steal national natural resources, while Russian mercenaries, on 

the contrary, came to the aid of the Malians. Something similar was practiced in the CAR, 

where Russian militants erect monuments as a sign of gratitude for protecting the civilian 

population in the conditions of hostilities. Russians resorted to openly fabricated accusations 

against France of mass killings in Mali near their own military base – the so-called Gossi 

debacle. 

The anti-French campaign bore fruit, although from the very beginning it developed almost 

amateurishly by local activists. Russia's popularity in West Africa grew not only in Mali but 

also in neighboring Burkina Faso – both states experienced pro-Russian military coups 

(Assimi Goïta seized power in Mali in 2021, and in Burkina Faso in 2022, it was Ibrahim 

Traoré, who at the last "Russia-Africa" summit had the introductory word from African 

delegates. In his own country, he has already become a cult figure. The leader of the junta is 

compared to the national hero of Burkina Faso, Thomas Sankara). In 2023, echoes of Russia's 

popularity reached another country in the region – Niger, where the presidential guard 

overthrew the France-oriented leader Mohamed Bazoum. It is worth noting that at the end of 

August this year, a military coup took place in Gabon, which was also a zone of French 

colonial influence, and the ruling Bongo family was considered the core of the neocolonial 

influence system "Françafrique". Coups in Niger and Gabon had many similarities, but they 

cannot be called pro-Russian – the reason was rather internal conflicts between civilian 

leaders and the military. 

 
9 Le rat, le serpent et les hyènes: en Afrique, la propagande russe passe par les dessins animés/ AFP 
 

https://factuel.afp.com/doc.afp.com.337T34U


 

   

  

 
 

11 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

Medical PSYOPSs occupy a special place in Russia's toolkit. Alongside traditional 

accusations towards NATO regarding the placement of biolabs in African countries 

(sometimes spread by small pro-Russian Telegram channels Russophere and Faire Tes 

Recherches), especially Russian propaganda intensified during the coronavirus crisis. 

Primarily, Russia sought to undermine Western humanitarian initiatives to provide the 

continent with vaccines against the pandemic pathogen. Various sources on social media 

spread messages that American vaccines cause serious damage to the recipients' immune 

system. The majority of messages came from phones registered in Nigeria to users in the 

Democratic Republic of the Congo10.  

Disinformation about the coup in the Republic of Congo emerged on September 17, 2023, 

precisely one day before the start of the United Nations General Assembly summit in New 

York. A series of pro-Russian Telegram channels began spreading messages that a state coup 

was taking place in Congo led by the military of the presidential guard (while the long-time 

president of the Republic of Congo, Denis Sassou-Nguesso, was heading to the U.S. for the 

UN summit). The sources sowed panic and reported that Congolese military forces were 

taking control of key objects. However, in reality, the information turned out to be entirely 

fabricated, quickly dispelled by the president's office. 

These pro-Russian sources primarily sought to harm the gathering of UN state leaders. 

Numerous media outlets drew parallels between the "Russia-Africa" summit, which 

proceeded without incidents in African countries. Of course, except for the coup in Niger, 

which was advantageous for Russia considering Moscow's level of popular approval (protests 

with Russian tricolors in the streets of Niamey), as well as the support shown by pro-Russian 

military regimes in Mali and Burkina Faso to the newly appointed leader of the Niger junta, 

Abdourahamane Tchiani.  

France attempted to counter Russia on its own disinformation turf, but it resulted in a scandal 

with the company "Meta" due to the creation of a network of fake accounts. The Pentagon 

also tried a similar approach in practice in 2004, launching the service "Magharebia," aimed 

at promoting the public image of the U.S. in the Maghreb region. However, this only damaged 

the image of Americans in the Middle East11.  

 

Russian disinformation in Latin America 

The growth of popularity of Russia and Putin in Latin America was observed during the years 

2015-2020, although during this time Moscow continued the occupation of Crimea and 

 
10 Security, Soft Power and Regime Support: Spheres of Russian Influence in Africa. Tony Blair Institute for global change 
11 Russian disinformation in Africa: no door on this barn/ Dan Whitman  
 

https://www.institute.global/insights/geopolitics-and-security/security-soft-power-and-regime-support-spheres-russian-influence-africa#footnote_list_item_36
https://www.fpri.org/article/2023/08/russian-disinformation-in-africa-no-door-on-this-barn/


 

 

12 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

participated in military actions against the Armed Forces of Ukraine in the eastern regions of 

Ukraine. The full-scale invasion to Ukraine undermined the level of Kremlin's favorability12, 

however, the West failed with the tilt of the region towards the support of Ukraine. Latin 

Americans mainly expressed neutrality towards the events in Ukraine since February 2022. 

In Mexico, according to a survey by the El Financiero newspaper conducted in March 2022, 

during the peak period of growing anti-Russian sentiments worldwide, such sentiments were 

held by over 70% of citizens13. Neutrality always serves in favor of the aggressor, as then the 

question of an inconvenient and unpopular war disappears from the media pages, so the 

annoying narrative does not need to be constantly suppressed. 

Another positive aspect of Russian, particularly informational, influence in Latin America is 

the number of states that have imposed sanctions on Russia – only one small Costa Rica. 

However, this does not mean that support for the Kremlin in Latin America is total. In the 

Western bloc of states, especially the United States, there are close political regimes in the 

region. Here, one can mention Ecuador, which, however, refrains from a sanction policy 

against Russia due to a powerful dependence on the Russian export market (Russia ranks third 

in the structure of non-oil goods exports): over 1 billion dollars annually come from the sale 

of bananas, flowers, and shrimp to Russia. Also, Ecuador is heavily dependent on the supply 

of mineral fertilizers from the Russian Federation (39% of imports). 

In general, the problem of dependence on fertilizers from Russia is the collective burden of 

Latin America: Russia provides 22% of the region's imports14. The Kremlin also develops 

relations in Latin America along the line of Rosatom, in particular, a number of projects the 

company implemented in Bolivia thanks to the patronage of the long-time ex-president Evo 

Morales. Russian political technologists took care of the image of the Bolivian leader (the 

Autonomous Non-Profit Organization "Dialog", associated with Vladimir Tabak. The well-

known propaganda Russian internet publication "Readovka" is part of the "Dialog" ANO. 

The information support for Russia's economic initiatives in the region is provided by the 

agencies "Sputnik Mundo" and "Actualidad RT". More than 50% of the views of materials 

from these Russian media are attributed to Mexico, Argentina, and Venezuela. Active media 

are also present on online platforms: the Actualidad RT page on the "X" network (formerly 

"Twitter") occasionally ranks in the top ten for views at the continental level. 

Anti-Western media broadcasting in Latin America partly try to cooperate with Russian 

media for broader information coverage. The most notable among them are the Venezuelan 

 
12 Russian Influence Campaigns in Latin America/ United States institute of peace 
13 Los mexicanos creen que la guerra alcanzará a sus bolsillos/ Alejandro Moreno / El Financiero 
14 ¿Otro dano colateral? Disputa del mercado latinoamericano de fertilizantes/ Jameson Mencias/ Observatorio Economico 
Latinoamericano 
 

https://www.usip.org/publications/2023/10/russian-influence-campaigns-latin-america
https://www.elfinanciero.com.mx/mundo/2022/03/16/mayoria-en-mexico-preve-afectaciones-economicas-por-la-guerra/
https://www.obela.org/analisis/fertilizantes-otro-dano-colateral


 

   

  

 
 

13 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

TeleSur and the Iranian HispanTV. Actualidad RT has agreements with these channels for 

content exchange. 

In addition, Russia has formed a cohort of Spanish-speaking journalists and politicians who 

set the tone for anti-Western sentiments in Latin America: 1 – Alexis Castillo (of Colombian 

origin) – an RT commentator who died near the village of Pisky during shelling at the end of 

October 2023. 2 – Pablo Jofre Leal (Chilean), who has a popular blog and occasionally 

appears on the platforms of "Sputnik Mundo" and "Actualidad RT." 3 – Inna Afinogenova 

(Russian). A former RT employee who, in 2022, left the channel because of her stance against 

the war in Ukraine. She has now moved to work at the Spanish Canal RED, created by Pablo 

Iglesias, the leader of the radical Spanish left party "Podemos". 

Russia also operates through various cultural initiatives – the Latin American Institute of the 

Russian Academy of Sciences; the Russian Council of International Affairs; the Houses of 

Russia (so-called Russian Cultural Houses) in Buenos Aires, Lima, and Mexico City. 

Essential for information cooperation between Russia and Latin America is the consortium 

NK SESLA, which unites several structures in the field of information security, intelligence, 

cryptography, and surveillance.  

The narratives of Russian propaganda in Latin America: 

1. The USA provokes a food crisis worldwide by imposing sanctions on Russian goods 

and fertilizers. Emphasizing that the catastrophe can reach biblical proportions, using 

the deep religiosity of Latin Americans, as they became a stronghold of the Counter-

Reformation in the 16th century. 

2. The USA applies the same blockade measures against Russia as against Cuba, 

Nicaragua, and Venezuela – a clear and familiar parallel is drawn on the continent. 

3. The USA supports Nazis in Ukraine who commit crimes much more brutal than the 

Russians – a clear playing to left-wing political sentiments, as the ideological conflict 

between fascists and communists became one of the leitmotifs of the ideological race 

of the 20th century. 

4. The USA pressures the media (blocking RT and Sputnik), but at the same time talks 

about freedom of speech. 

5. The goals of the USA in Latin America are the theft of resources, and in Ukraine - the 

extraction of titanium. 

6. In Argentina, propaganda adapts to the local context and draws parallels between the 

wars of Ukraine and Russia, as well as Britain and Argentina. Argentines mock the 

demands of the British for Russia to leave Ukraine, as Britain still occupies the 



 

 

14 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

Falkland Islands. Interestingly, a similar shifting of narratives was observed in Africa, 

specifically, for example, among the people of the Tigray province in Ethiopia15, as 

well as the Tuaregs in Mali, who in the information field drew parallels between 

themselves and Ukrainians fighting against aggression. Instead, in the place of Russia 

in this war, imperialist bloggers from the Democratic Republic of the Congo positioned 

themselves, who justified the need to occupy Rwanda through historical appeals16, 

supposedly due to supporting rebels from the M23 group. 

Important channel for ideological indoctrination in Latin America is Kremlin ideologist 

Aleksandr Dugin, under the influence of whom organizations such as the Center for Syncretic 

Studies (authoritarian pseudo-analytical center) in Belgrade were created, within which the 

publication Fort Russ News operated earlier. Both organizations ceased their activities after 

the start of Russia's full-scale invasion of Ukraine. Another structure of a similar type is New 

Resistance (Nova Resistência) in Brazil. It positions itself as a neo-fascist paramilitary 

organization inspired by the ideas of the "Fourth Political Theory"17.  

Aside from formal enlightenment activity, New Resistance engages in recruiting militants for 

the war against Ukraine. Recruitment is conducted through social networks by the 

organization's leader, Rafael Machado. A notable case is the Brazilian militant Lusvarghi, 

who participated in battles for the DAP on the side of separatists. In 2016, Lusvarghi was 

arrested by the SBU, and he was sentenced to 13 years in prison for involvement in a terrorist 

organization. However, after three years, in 2019, Rafael Lusvarghi was exchanged for 

Ukrainian prisoners of war. Meanwhile, a scandal involving the recruitment of mercenaries 

recently erupted in Cuba when local law enforcement exposed a human trafficking network 

that was involved in sending Cuban mercenaries to war on the side of Russia. Recruiters 

operated through social networks, primarily WhatsApp, and the key figure in the network is 

identified as the Russian historian Vladimir Shkunov18.  

The approaches of Russian propaganda to disinformation vividly manifested during the wave 

of protests that swept through Latin America between 2018 and 2022. Disturbances in 

Western countries were covered much more actively by Russian sources than those in anti-

Western ones. During the protests in Colombia in 2019, Russian media spread 310 messages 

(approximately 6.5 per day), in Chile (2019-2020) – 3 each day, in Ecuador in 2022 – 4.1 

daily. In contrast, regarding the upheavals in Nicaragua (2018), which had a much larger scale 

(over 350 deaths), Russian sources dedicated 0.3 messages per day to this protest; in Bolivia 

(2019) – 1.4. 

 
15 Gebremeskel Gebremariam/ X 
16 Le King Né Ngunza Kongo/ Facebook 
17 Exporting Pro-Kremlin Disinformation:The Case of Nova Resistência in Brazil/ U.S. DEPARTMENT of STATE 
18 Quién recluta a los mercenarios cubanos en Rusia/ CubaNet 
 

https://twitter.com/GebremeskelGeb/status/1498188122210897920
https://www.facebook.com/lekingnengunza.kongo/posts/pfbid02M8keXQ5X2GueFGrJ7PcnYkrszi7veoUgAFVTBzsRXqocYRktcu9wj54AKGBvKrqfl
https://www.state.gov/gec-special-report-exporting-pro-kremlin-disinformation-the-case-of-nova-resistencia-in-brazil/
https://www.cubanet.org/destacados/quien-recluta-a-los-mercenarios-cubanos-en-rusia/#google_vignette


 

   

  

 
 

15 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

Russia attempted to interfere in the electoral process on the continent, primarily in Mexico, 

siding with López Obrador or in Colombia in support of Gustavo Petro. In both cases, Russia 

sought to act through bots, a significant portion of which had Venezuelan origins, as well as 

official media. Interference in the elections in Brazil in 2018 and 2022 was less pronounced 

from Russia's side, as RT does not have a Portuguese-language branch, unlike Sputnik. 

Moreover, in 2018, Russian sources expressed technical support for Jair Bolsonaro, while in 

2022, they tried to balance between him and Luiz Inácio Lula da Silva, as both were 

considered comfortable partners for Russia. 

 

Asian Vector of Russia’s Information-Psychological Campaigns  

From all the above, it can be concluded that the popularity of Russian media resources and 

narratives is observed only where there is a corresponding anti-Western environment, 

established contacts in the past, and a related cultural space (primarily in the linguistic aspect, 

as propaganda is systematically successful where its messages reach wide masses better). In 

the Asian space, despite the anti-Western orientation of the pro-Iranian axis, China, North 

Korea, and India, it is difficult to label this region as hostile to Western values. It is worth 

noting that in the United States, there is a powerful propaganda cultural platform on the 

continent, as well as powerful allies considered the driving force of pro-Western Asian 

cultural policy for export – primarily referring to Japan (J-pop, anime, film industry, literature, 

media in the entertainment sector) and South Korea (K-pop, television, and film). 

Therefore, Russian information-psychological operations are primarily aimed at the 

problematic audience of Asia – the Middle East and Central Asia. This is facilitated by the 

comfortable linguistic situation, as the Middle East is predominantly an Arabic-speaking 

environment, so the channel "RT Arabic" (اليوم  does not lose its effectiveness. In (روسيا 

contrast, in Central Asia, the level of understanding of the Russian language is high, and there 

are numerous diasporas of ethnic Russians. All this creates favorable conditions for the 

transmission of pro-Kremlin propaganda narratives literally from the first-hand by the 

powerful federal channels. For example, according to a 2017 social survey, in Kyrgyzstan, 

40% of the population preferred watching television in Russian, while 50% preferred Kyrgyz. 

Regarding the popularity of TV channels, overall, in Kyrgyzstan, the Russian "First Channel" 

took the third place after the national broadcaster KTRK and a music channel, while in the 

capital, Bishkek, the "First Channel" topped the popularity ratings among viewers19. The 

threat from Russian media is particularly felt by the authorities of Kazakhstan, as since the 

beginning of the Russian invasion into Ukraine, Moscow has exerted serious pressure on the 

 
19 Эксплуатация уязвимостей: особенности российской пропаганды в Центральной Азии/ Центр дослідження армії, конверсії 
та роззброєння  
 



 

 

16 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

leader of Central Asia. A campaign in the media has been launched against Kazakhstan. 

Russia has repeatedly accused the local government of suppressing the Russian-speaking 

population (the diaspora of ethnic Russians in Kazakhstan comprises about 15% of the 

country's population – around 3 million people). Allegations of limiting the use of the Russian 

language in Kazakhstan were spread by pro-Russian channels on the Telegram network, while 

aggressive attacks against Kazakhstan increased in frequency from Russian propagandists. 

Tigran Keosayan gained notorious fame for his speech targeting the Kazakhstani government.  

The complex relationship between Astana and Moscow has reached the level of public 

interactions between the presidents. Specifically, Putin repeatedly mispronounced the name 

of Kasym-Jomart Tokayev during joint appearances, attempting to swallow parts of the letters 

or simply abbreviating it. Such behavior might be attributed to chance, but it occurred multiple 

times under various circumstances, suggesting a pattern. Distorting Tokayev's name can be 

considered part of Russia's global system of information-psychological operations against 

Kazakhstan.  

The narratives of Russian propaganda in Central Asia: 

1. Suppression of Russian-speaking population in countries with broad ethnic 

representation. 

2. Placement of NATO biolabs in Central Asian countries. 

3. Discrediting democratic forces and institutions that may potentially have an anti-

Russian political agenda. 

4. Narratives against historical memory; distortion of historical reality regarding 

liberation anti-Soviet movements in Central Asia; spreading myths about 

collaborators. 

In the Middle East, Russia has been a long-standing player. Even in Soviet times, Moscow 

practiced ideological indoctrination of local anti-Western movements, which resulted in the 

formulation of a syncretic practice combining socialism with Arab nationalism, the 

stronghold of which became the Ba'ath movement. With the collapse of the USSR, Russia's 

contacts with regional allies diminished. Moscow fully returned to Middle Eastern political 

play in 2015 through the involvement of Russian military (primarily personnel from the 

Russian Aerospace Forces and mercenaries) in the civil war in Syria. This conflict became a 

means for the Kremlin to strengthen its strategic positions, as it opened access to two military 

bases in Syria (Hmeimim and Tartus) and allowed the launch of one of the main Russian 

information myths – the fight against global terrorism. 

Syria also served as a training ground for the simulation of future military actions in Ukraine: 

campaigns of targeted missile strike with Kalibr guided missiles were practiced specifically 

on the Syrian front. Russian commanders, who were to hone their skills in managing troops 



 

   

  

 
 

17 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

in combat conditions, passed through the Middle East. In terms of the information component, 

the situation in the Middle East allows Russia to manipulate the topic of Ukraine in the media 

space – primarily notable is the campaign to discredit Kyiv regarding the sponsorship of 

Hamas terrorists with Western weapons. 

The Russian war against ISIS in Syria is a Russian information myth that was inflated from 

2015 by propaganda initially and later picked up at the level of the President of the Russian 

Federation, who declared complete victory over ISIS in 2017. Russia's intervention in Syria 

was initially presented as a fight against Islamist terrorists – a clear signal to the domestic 

audience, as it was necessary to somehow explain the reasons for Russia's involvement in 

military actions in the Middle East. Here, a well-established narrative played out, cultivated 

since the 1990s regarding Islamist terrorists, against whom Russia (in the First Chechen War) 

and then pro-Russian Chechen forces (in the Second) fought on the territory of the North 

Caucasus. 

During the Syrian campaign, Russia claimed constant air attacks against terrorists, although, 

as numerous data showed, over 90% of Russian Aerospace Forces strikes targeted 

infrastructure or positions of anti-Assad rebels from the Free Syrian Army (السوري  الجيش 

 The data also demonstrated that ISIS terrorists or affiliates of the Al-Qaeda .20(الحر

organization "Jabhat al-Nusra" (النصرة  were losing territory only where the Western (جبهة 

coalition forces were fighting against them. 

At the same time, Russia spread the narrative that ISIS was a project of the West, supported 

by the Syrian opposition, while Russia, in turn, was opposing the global terrorist conspiracy. 

This was not successful. Military defeats of the Syrian opposition overlapped with the 

information campaign, so opposition forces soon lost support and were completely 

discredited. Publicly, the conflict in Syria boiled down to a choice between terrorists and the 

Assad regime. Russia successfully implemented a similar narrative during the Second 

Chechen War, simplifying the conflict along the lines of pro-Russian Chechens versus 

Chechen terrorists, which became the dominant narrative during the Second War. 

Disinformation regarding Ukraine supplying Western weapons to HAMAS became Russia's 

informational bomb in the early days of the new war between Gaza Strip militants and Israel. 

Publications about the discovery of Ukrainian weapons in Hamas hands appeared the day 

after terrorists attacked Israeli regions bordering Gaza. Russian media spread reports that 

Ukrainian grenade launchers and grenades were in the hands of terrorists. To support these 

claims, Russians turned to U.S. Congresswoman Marjorie Taylor Greene, known for her anti-

Ukrainian stance, support for Donald Trump, and promotion of conspiracy theories (such as 

QAnon and the existence of secret U.S. biolabs in Ukraine). 

 
20 The Nonwar on Daesh/ Florence Gaub 
 



 

 

18 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

The main goal of this information-psychological operation (PSYOPS) was to undermine 

international support for Ukraine in the West, as the actions of Hamas were primarily 

condemned by Ukrainian allies in the "Ramstein" coalition. This operation aimed to disrupt 

the supply of new weapons, already complicated by war fatigue and political issues in the 

U.S. Congress, whose legislative activities were almost paralyzed due to interparty and inter-

factional conflicts. 

 

Information-Psychological Front of Russia in Oceania 

Oceania has never held strategic interest for Russia, as the region is distant from global centers 

of power and lacks strategic resources. Russia's methods of penetration into the South Pacific 

are entirely hybrid, relying on the promotion of Russian narratives in the media and the 

support of a sizable and active Russian diaspora. 

Despite the absence of strategic interests, the Kremlin has certain situational interests in 

Oceania. Primarily, this relates to circumventing sanctions (thanks to the accessible maritime 

flag registration of the Marshall Islands) and legitimizing the policy of regional 

destabilization (the Oceanian state of Nauru still diplomatically recognizes the separatist 

entities of South Ossetia and Abkhazia). 

The scale of Russia's information campaigns in Oceania is very limited, primarily due to the 

prevalence of media content from the United States, Japan, and New Zealand, which 

predominantly disseminate a pro-Western narrative, including regarding the war in Ukraine. 

Secondly, there is an absence of influential information networks or pro-Russian proxies. 

Indeed, the notable resources include only the Miklouho-Maclay Foundation in Papua New 

Guinea and the Russkiy Mir Foundation, which, however, find success mainly among the 

Russian ethnic diaspora in Australia. 

The Russkiy Mir Foundation has dedicated a series of materials to anti-Western and pro-

Russian protests in Australia, particularly regarding Covid-19 vaccination policies. 

Subsequently, these actions transformed into a platform for spreading anti-Ukrainian 

sentiments. In July 2023, an article titled "Russians in Australia Protest Against Violations of 

Their Rights" was published on the Foundation's website21, where the situation of Russians 

compared with "Jews in Nazi Germany"22. This was stated by the pro-Russian propagandist 

and "ataman of the Adelaide Cossacks", Aleksandr Kozlov. Also involved in organizing the 

rally was the "ataman of the Sydney Cossacks", Semyon Boykov, who in 2022 convened the 

"Z-Drive" in Sydney in support of the Russian war against Ukraine. 

 

 
21 Russians in Australia protest against violation of their rights. Russkiy Mir Foundation, 2023  
22 Look previous 
 

https://russkiymir.ru/en/news/310686/
https://russkiymir.ru/en/news/310686/


 

   

  

 
 

19 
 

The Research is prepared under the Project:  
Strengthening the Analytical Capabilities of the Foreign Policy Decision-Making  
with the Civil Society 

Conclusions 

1. Information-psychological operations (PSYOPS) are comprehensive measures to influence 

the human psyche through information manipulations. Implementing PSYOPS practices 

allows achieving both situational and long-term goals. Such operations are primarily capable 

of rapidly influencing the moods of human populations, inciting unrest, causing panic, or 

simply altering the societal tone. 

2. Russian propaganda has achieved significant success in recent years. This is evidenced by 

the level of support for Russia or opposition to anti-Russian initiatives in the UN and the 

number of states imposing sanctions on Moscow. Despite the aggression against Ukraine in 

2014, in certain regions of the Global South, Russia and its leadership have gained popularity 

between 2015 and 2020. 

3. The main propaganda tools used by modern Russia abroad include:  

− State media (primarily "RT" and "Sputnik"). 

− Foreign proxy sources and agents of influence abroad. 

− Technological companies in computer technology and data science ("Yandex" and 

"Kaspersky Lab"). 

− Private disinformation groups of political technologies (structures of Yevgeny 

Prigozhin or Konstantin Malofeev). 

− Official government institutions and their representations (embassies, religious 

establishments). 

4. The main features of the Russian disinformation and PSYOPS system are as follows: 

− Multichannel nature. 

− Speed, repeatability, flow. 

− Ignoring objective reality and facts. 

− Impartiality before consistency. 

− Adaptability to the environment. 

5. Russia is popular in Global South countries because its anti-Western ideas, not always met 

with hostile resonance, offer an alternative to Western hegemony and dominance. Russia, in 

turn, penetrates the Global South to strengthen its sovereignty and eliminate those perceived 

by the Kremlin as threats. 



 

 

20 
 

INFORMATION-PSYCHOLOGICAL OPERATIONS OF RUSSIA IN THE "GLOBAL SOUTH" STATES 

Author:  
Anton Kucherenko 

6. The key stages of Russia's information-psychological pressure on Global South countries 

include: 

− Russia's intervention in Syria on the side of Bashar al-Assad in 2015. 

− UN sanctions on sending Russian instructors to the Central African Republic and the 

lifting of the embargo on the supply of light weapons (resulting in an image 

improvement campaign for Russia and PMC Wagner mercenaries, affecting Russia's 

perception in French-speaking countries in West Africa and opening the way for the 

intervention of Russian militants in Mali). 

7. Conditions for the success of Russian PSYOPSs in Global South countries include: 

− Difficult socio-economic situations attributable to the harmful influence of the West. 

− Strengthening of terrorists and insurgent groups. 

− Rooted anti-Western sentiments. 

− Support from pro-Russian sources of mass information locally. 

− Presence of pro-Russian influence groups (local voices or representatives of the 

diaspora). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Think Tank ADASTRA 

 

Author:  

Anton Kucherenko 

 

 

The information and views set out in this study are those of the author and do not necessarily reflect the official 

opinion of the Konrad-Adenauer-Stiftung e.V. or the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine. 

 

Think Tank ADASTRA  

Phone: +380954592954  

E-mail: adastra@adastra.org.ua 

https://adastra.org.ua/ 

 

mailto:adastra@adastra.org.ua
https://adastra.org.ua/

